fbpx
Op Hoop van Zegen

Wanneer

zaterdag 09 december, 2023 20:30

Prijzen

Regulier €20
Mindervaliden €20
CJP (Cultureel Jongeren Paspoort) €14.5
Studenten €14.5

Op Hoop van Zegen

Origineel: Herman Heijermans (1900)
Concept en spel: Joachim Robbrecht, Manja Topper, Kuno Bakker, Tomer Pawlicki, e.a.

Nadat Heijermans zich had verdiept in de misstanden in de zeevisserij schreef hij een aanklacht tegen reders die vissersschepen als ‘drijvende doodskisten’ het water opstuurden om het verzekeringsgeld op te strijken. Het glorieuze ondernemerschap op zee, waar Nederland vaak trots op is, verliest hier al haar glans. Het verhaal van de roekeloze ondernemer die meent dat hij geen andere keuze heeft en het armzalige vissersgezin dat wordt uitgebuit grijpt nog steeds aan. Maar niet alleen een hedendaagse visser, ook pakketbezorgers of het bagagepersoneel van Schiphol zouden zich erin herkennen. De storm die door het stuk raast is zo hevig, alsof de klimaatcrisis al voelbaar is.  Op een scène waarop voortdurend de wind zal gieren, haalt Dood Paard in een uitgebeende versie van Op hoop van zegen de scherpste kanten van dit meesterwerk naar boven. Een voorstelling als een mokerslag voor ons geweten. 

Toneelgezelschap Dood Paard werkt als een collectief. Het artistieke team bestaat uit de toneelspelers Manja Topper, Kuno Bakker en Tomer Pawlicki en technisch producent Michael Yallop. Voor de voorstellingen in seizoen 2023-2024 wordt het collectief aangevuld met Joachim Robbrecht, Janneke Remmers, Mokhallad Rasem en Magne van den Berg. 
Dood Paard maakt voorstellingen op basis van uiteenlopende inspiratiebronnen: klassieke teksten, moderne klassiekers, nieuwe teksten, actuele thema’s. Het werk is eigenzinnig en open, rauw en filosofisch, humoristisch en pijnlijk, controversieel en bejubeld, uitzinnig en ingetogen. 

Randprogrammering
Toneelgezelschap Dood Paard organiseert een contextprogramma bij de voorstelling Op hoop van zegen

Op hoop van zegen van Herman Heijermans werd in de laatste twee maanden van 1900 voltooid. Nadat Heijermans zich had verdiept in de misstanden van de zeevisserij schreef hij een aanklacht tegen reders die vissersschepen als ‘drijvende doodskisten’ het water op stuurden, heel goed wetend dat de kans op schipbreuk groot was. Het risico van deze onderneming lag in alle gevallen bij de gezinnen waarvan de vaders en zonen aanmonsterden. Voor de reder was het altijd een win-win onderneming. Ofwel had hij inkomsten van de vangst, ofwel streek hij het verzekeringsgeld op van een schip dat verging. De vissers kregen een schamel deel van de opbrengst of verloren het leven.

Dood Paard koos deze Nederlandse toneelklassieker vanwege de actualiteit en relevantie van de thema’s van het stuk uit 1900: de sociale situatie van de arbeidersklasse, corruptie en hebzucht door economische belangen, genderstrijd en de uitbuiting van de zee.   

Het contextprogramma wordt verzorgd door dramaturg en programmamaker Florian Hellwig. We nodigen specialisten uit die ons geïnspireerd hebben bij het maken van de voorstelling en ons op een prikkelende manier meer kunnen vertellen over de thema’s die in de voorstelling naar voren komen. Op die manier is Op hoop van zegen de aanleiding voor gesprekken over economie, misstanden in de scheepvaart, moderne slavernij en armoede. Hellwig gaat voorafgaande aan de voorstelling in gesprek verschillende gasten. 

Deze avond zullen Parcival Weijnen en Bram Logger te gast zijn.
       
Parcival Weijnen en Bram Logger zijn gespecialiseerd in onderzoeksjournalistiek. Ze volgen geldstromen en onderzoeken machtsstructuren. Ze werken regelmatig samen en schreven interessante en ontluisterede artikelen over mistanden in de hedendaagse visserij in de Groene Amsterdammer die ons inspireerde bij het maken van de voorstelling.

Het gratis toegankelijke contextprogramma start om 19:30 uur. Er is beperkte plek beschikbaar. Reserveer daarom je plek via kim@theaterinsblau.nl
 
Recensies
“Met vlot acteerwerk en een beklemmende scenografie brengt Dood Paard Heijermans’ meesterwerk ten tonele.” – Volkskrant (4 sterren)

“‘Op hoop van zegen’ grijpt je bij de kladden en laat je niet meer los” – NRC (4 sterren)

“HARTVERSCHEURENDE VISSERIJKLASSIEKER ALS SPEL VAN VERDRONKENEN” – Theaterkrant